פרויקט מס' 205 א

 

חוגגים 70

במחווה לפיסול הישראלי המוקדם

מיכל אלעזר צור, דוד גרשטיין, רפי דייגי, סופי יונגרייז,

חנה ניניו, יעל שביט, גדעון שני

אוצרת : רחל סוקמן

דצמבר 2018

רגע לפני שמסתיימת שנת תשע"ט, המסמנת שבעים שנות אמנות בישראל, תיפתח בגלריה משרד בתל אביב תערוכת מחווה לפיסול הישראלי המוקדם, משנות ה-20 של המאה ה-20 ועד שנות ה-50, ימי ראשית המדינה. בתערוכה יוצגו עבודותיהם של אמנים עכשוויים, שנוצרו במחווה לפסל אחד או יותר מראשית הפיסול הישראלי, בליווי טקסטים קצרים פרי עטם.

מיכל אלעזר מציגה שני פסלי ברונזה במחווה לחנה אורלוף: אל הארץ המובטחת ונשים אחרי הרחצה . דוד גרשטיין , אף הוא במחווה לחנה אורלוף, מציג את נערי החוף , קבוצה עליזה של בנים, כולם יצוקים בברונזה. רפי דייגי יצר קבוצת אווזים מסומנים בכחול, במחווה לכבשים שהציג מנשה קדישמן בביאנלה של ונציה. סופי יונגרייז , העוסקת בפיסול בשיש, מצאה שפה משותפת עם מלניקוב, ופיסלה את האריה השואג בשפת הפיסול המינימליסטית האופיינית לה. חנה ניניו פצחה בדיאלוג עם יצחק דנציגר ויצרה שמונה פסלים המתייחסים לפיסול הארצישראלי. יעל שביט , המפסלת בסגנונות שונים, התחברה באופן מושלם לשני פסלים שונים, האחר של דב פייגין והאחר של מרדכי גומפל. גדעון שני , שהחל לפסל זה מקרוב, התאהב בנושאים מקראיים ויצר את הפסל גדעון ומבחן המים , שסגנונו מעלה על הדעת הן את הפיסול הבצלאלי ואת סגנונו של בוריס שץ והן את סגנון הפיסול של מלניקוב

**********************
זמנהוף 6 , תל אביב טלפון: 03-5254191
שעות פתיחה: ימים ג' – ה' 12:00 – 18:00; יום ו' 11:00 – 13:30



<הקודם

דף הבית

  הבא>

 

רפי דייגי, 2018
אווזים
עיסת נייר, נייר עיתון, ג'ל זהבים וצבע תעשייתי
100X100X50 ס"מ

סופי יונגרייז, 2018
האריה השואג
אבן גיר
85x40x16 ס"מ

יעל שביט, 2016
אבסטרקט
פוליאסטר
30x34x60 ס"מ

     

גדעון שני , 2016
מבחן המים של גדעון בן יואש
ברונזה
22x70x80 ס"מ

דוד גרשטיין , 2015
נערי החוף
יציקת ברונזה
57x52x61 ס"מ

2017 ,חנה ניניו
ללא כותרת 3
חמר שרוף וגבישי מלח מים המלח
24X20X10 ס"מ

2016 ,מיכל אליעזר צור
לאחר הרחצה 2
פסל ברונזה
53X30X33 ס"מ

       


חוגגים 70 לאמנות בת זמננו
במחווה לפיסול הישראלי המוקדם

משנת תש"ח ורגע לפני שנגמרת שנת תשע"ט, המסמנת שבעים שנות אמנות בישראל, תפתח תערוכת מחווה לאמנות הפיסול של שנות ה-20 עד קום המדינה. אנו פונים אליכם הפסלים בהצעה להכין יצירה פיסולית במחווה לאחד הפסלים שהיו כאן בתחילת הדרך של הפיסול הישראלי ויצירותיהם היו לנכסי צאן ברזל של האמנות הישראלית. אחת ההשפעות הבולטות על הפיסול של התקופה הייתה האמנות המקומית, הכנענית והאשורית בד בבד עם התקרבות לתרבות העברית העתיקה. אמנות שהיה עליה לבטא את המקורות הארץ ישראליים ביחד עם הרצון לניתוק מהגלותיות המערבית. אמנים אלה, אמצו לעצמם את הרעיון של התייחסות למקומיות שהשפיעו רבות על בחירת חומרי העבודה כמו אבן חול נובית ששימשה את דנציגר כחומר פיסולי ואילו מלניקוב בחר בסלעי הגליל וגם באבן שיש מקומית. האבנים הכבדות דרשו עבודה קשה שהצריכה את עזרתו של בוריס כץ שחש לעזרת מלניקוב יחד עם תלמידיו מבצלאל כדי לסיים את הפסל האריה השואג. התוצאה הביאה ליצירת סגנון "פרימיטיביסטי ססגוני כאחד" . אמנית יוצאת דופן בתקופה זו היתה חנה אורלוף שבאה מפריז ולא ויתרה על השפעת הפיסול פיקאסו, מודליאני והקלאסיקה של אירופה. היא יצקה פסלים בברונזה בנושאים שונים כמו האנדרטה לדב גרונר ברמת גן אך העדיפה נושאים נשיים ודמויות אם וילד. אין ספק שהביאה רוח מערבית רעננה לפיסול הארצישראלי.

יצחק דנציגר
נמרוד הוא פסל העשוי מאבן חול נובית שנעשה בשנים 1938–1939

"כבשי הנגב" 1955, פסל ברונזה

‏ "שבזיה" הוא פסל ראש אישה בעלת מראה "מזרחי", עיניה בולטות וכך גםעצמות-לחי יה. שנוצר בשנת 1939, עשוי אבן חול .

 


 

 

אברהם מלניקוב
"האריה השואג" 1924 , יצירתו הנודעת ביותר של מצבת טרומפלדור בתל חי, אבן שחם: אנדרטה ליוסף טרומפלדור ולחבריו, שנפלו בתל-חי בי"א באדר תרפ"א (1920). טרומפלדור שהיה סמל של גבורה ולוחם נועז. יהודה המתעורר,1925, פסל מאבן, הפארק ר"ג

 


 

 

 

דב פייגין
נולד ב-1907 באוקראינה והלך לעולמו בשנת 2000 בירושלים. פסל ישראלי יליד האימפריה הרוסית, מחברי קבוצת אופקים חדשים. (לימד אותי אמנות במכללת בית ברל – שם למדתי להכירו)

 
"ראש אישה צעירה", 1938,גבס
  "חיה", שנות ה-50, ברזל צבוע

 

 

 

 

 

 

חנה אורלוף   (1968-1888)

 

1924 "בני"

 
, 1919 "דידי "

 

 

 

 

 

 

++בתיה לישנסקי, רודי להמן, שטרנשוס משה, זאב בן-צבי, קוסו אלול, חוה מחותן, רודי להמן, גרוס מיכאל, מנשה קדישמן, בוקי שוורץ, גומפל מרדכי, משה ציפר , רות צרפתי, יחיאל שמי,++