פרויקט מס' 219

 

רוני וולדנברג

מול מדרונות מטע

אוצרת ראשית: רחל סוקמן

במעמד הפתיחה מופע מוזיקלי של האומנים רוני גינוסר ושלומי עיני .

המופע כולל שירים מקוריים ועיבודים לשירים מוכרים בשילוב מיוחד של שירה לצלילי קרן יער ופסנתר ,

בעברית אנגלית וצרפתית .

פתיחה יום חמישי, 2 ביולי 2020, בשעה 20:00

סגירה יום חמישי, 23 ביולי 2020

**********************
זמנהוף 6 , תל אביב טלפון: 03-5254191

שעות פתיחה : שלישי - חמישי , 10:00 – 16:00; שישי , 10:00 – 13:00


<הקודם

דף הבית

  הבא>

 

צברים, 2016
שמן על בד
35x45 ס"מ

שיבולים ברוח, 2019
שמן על בד
60x80 ס"מ

שקד פורח, 2019
שמן על בד
35x50 ס"מ

תאנה על ההר, 2019
שמן על בד
50x70 ס"מ

       

משפחה, 2016
שמן על בד
30x40 ס"מ

עוד רגע שקיעה, 2019
שמן על בד
60x80 ס"מ

פריחה בלב היער, 2020
שמן על בד
80x60 ס"מ

צברים על ההר, 2018
שמן על בד
60x80 ס"מ

       

יום אחד בחורף, 2019
שמן על בד
80x100 ס"מ

כל שנה בחורף, 2020
שמן על בד
60x80 ס"מ

כלניות, 2017
שמן על בד
30x40 ס"מ
ענף הולך לדרכו, 2020
שמן על בד
50x35 ס"מ
       

אי שם, 2018
שמן על בד
60x70 ס"מ

בין ערביים, 2019
שמן על בד
80x100 ס"מ

בסוף היום, 2019
שמן על בד
30x40 ס"מ
     

אוויר הרים וריח האורנים, 2018
שמן על בד
100x120 ס"מ

אורנים בפסגה, 2017
שמן על בד
60x40 ס"מ

אורנים, 2017
שמן על בד
80x110 ס"מ
     

רוני וולדנברג : מול מדרונות מטע

רחל סוקמן


רוני וולדנברג נולדה בירושלים בשנת 1946. היא למדה בגימנסיה העברית בעיר , ומגיל 8 ועד 18, במשך כל שנות נעוריה , ניגנה בכינור . לאחר שירותה הצבאי שבה ללימודי מוזיקולוגיה באוניברסיטת בר אילן , ואת הכינור החליפה בקרן יער , כלי שבו היא מנגנת עד עצם היום הזה .

במקביל למסלול המוזיקלי , מאז ומעולם הלך לִבה שבי אחר נופי הארץ , הצמחייה המקומית והטבע . ליופי זה שבה לאחר עשרות שנים באמצעות עולם הציור , שאליו התחברה בשנת 2014, כאשר עברה להתגורר בהרי ירושלים . כנושאי ציוריה בחרה בנופי המושב מטע , שם למדה זמן קצר אצל ציירת מקומית . בהמשך הוסיפה לגלות בעצמה את סודות המכחול והבד .

וולדנברג היא אוטודידקטית במלוא מובן המילה . אהבתה לטבע המקומי באה לידי ביטוי בטיולים ארוכים ובהתבוננות בצמחייה , המקיפה את הכפר ואת מורדותיו , מראות שאותם היא מתעדת באמצעות מצלמת כיס . את הסצנה המתוארת היא בוחרת לעתים מבעד לחלון ביתה , ופעמים אחרות – תוך שיטוט בין העצים , הפרחים והשיחים , הפזורים על מורדות הרי ירושלים , בעיקר מסביב לביתה , ובעמק האלה . היא מתבוננת בתצלום , אך אינה מתחייבת שהציור ייראה בדיוק כמותו . לא פעם היא מרשה לעצמה להזיז ממקומם עצים ושיחים , הנראים בתצלום , ליצירת קומפוזיציה , המשקפת את האוויר ואת האווירה .

החותם האמנותי וכתב היד הייחודי של וולדנברג ניכרים באופן שבו מבטאים ציוריה את רוח האדם ואת יכולתו לחולל שינויים , שלא ברא הטבע . ציוריה נובעים מאהבת הטבע הנסתר והנסתר שבטבע . היא משתייכת בבירור לזן האמנים הרוחניים , המבכרים את המרומז על פני המופרז . ואכן , הציורים מהווים מעיין בלתי נדלה של רמיזות , ומזמנים התבוננות ממושכת , שאינה יודעת שובעה .

הציורים משקפים מציאות מקומית ונופים מקומיים . שמות העבודות אף הם אינם מבקשים להתחכם ; הם מתייחסים לאופי הצמחייה , לעונת השנה או לשעת היום שבה צוירו – אורנים , ציור של חורף , בסוף היום , בין ערביים – ומתכתבים עם הציור האימפרסיוניסטי .

וולדנברג מבלה את זמנה בהתבוננות פיוטית . היא מתקבעת על ענף אחד , מתבוננות בו ממושכות , מלבישה אותו בגוונים חדשים , הנבדלים מצבעו האופייני של הצמח וכך משתנה צורתו המקורית . עבודותיה נשלטות במובהק על ידי ריבוי גוני ירוק . את התשוקה לטבע , שקיננה בה מאז ומתמיד , מימשה עם המעבר למושב מטע , כשבחרה לחוות את שארית חייה בתוככי הנוף . רוגע אופף את סביבתה , המוקפת בפרחים עונתיים עשירי גוונים , והיא מציירת את כל היופי הזה ממקום מושבה ; מבקשת לגעת בבראשיתי .