פרויקט מס' 225

ענת סמדר מיה | שדה בינארי

אוצרת ראשית: רחל סוקמן

פתיחה יום שישי, 4 ביוני 2021 בשעה 11:00

סגירה יום שישי 25 במאי 2021 בשעה 11:00

**********************

זמנהוף 6 , תל אביב טלפון: 03-5254191, 0544527052

שעות פתיחה:

שלישי-חמישי: 10:00-17:00
שישי: 10:00-13:00
שבת: סגור


<הקודם

דף הבית

  הבא>

 

מחילת הארנב, 2019
גרפיט על נייר
150x150 ס"מ

ספיראלה, 2021
גרפיט על נייר
150x150 ס"מ

דיוקן עצמי, 2020
גרפיט על נייר
150x150 ס"מ

     

מספריים, 2020
גרפיט על נייר
30x40 ס"מ

צמיג, 2021
פחם וגרפיט על נייר
265x85 ס"מ

התפוצצות, 2021
טכניקה מעורבת על נייר
265x85 ס"מ

     

סכין, 2020
גרפיט על נייר
30x40 ס"מ

אבטיח שחור, 2020
גרפיט על נייר
30x40 ס"מ

נעל, 2020
גרפיט על נייר
30x40 ס"מ

מרצע, 2020
גרפיט על נייר
30x40 ס"מ
       

כלבים, 2020
גרפיט על נייר
180x110 ס"מ

עלווה לבנה, 2020
גרפיט על נייר
180x110 ס"מ

מסרק, 2020
גרפיט על נייר
30x40 ס"מ

עוקר שיניים, 2020
גרפיט על נייר
30x40 ס"מ
       

 

ענת סמדר מיה: בין המתורבת לפראי

 

בתערוכתה של ענת סמדר מיה ) נ ' 1963 , כפר ויתקין ; חיה בקדימה ויוצרת בתל אביב (, " שדה בינארי ", בגלריה משרד בתל אביב מוצגות כ – 14 עבודות , כולן בגרפיט על נייר . סמדר מיה מציירת בגרפיט , בפחם ובעפרונות . היא אוהבת לגעת בגירי הצבע , המותירים על המצע סימני זמן אפורים , לרשום בהם בתנועות גדולות והחלטיות , להתוות מעגל בתוך מעגל בצפיפות משתנה , היוצרת מראה של תנועה סיבובית , המתכנסת לנקודת מגוז אחת . העין מוליכה את המבט בעקבות קווי הספירלה וממשיכה לייצר תנועה מעגלית בלתי פוסקת . בין הבית בכפר ויתקין הפסטורלי , בדרך אל הסטודיו

שבתל אביב הסוערת , רוחשים ועולים געגועים לשדות פתוחים במרחבים עתירי פריחה ואפופים ריחות תחמיץ . שטחיו הנרחבים של מושב ילדותה , כור מחצבתה , ייהפכו לימים למקור השראה למעשה האמנות , כאשר תעורר את זיכרונותיה ותנכיח אותם על גבי גיליונות נייר גדולי ממדים . בזיכרונה שמורה תמונה , שבה היא יושבת על כנף טרקטור ענק , בולעת מראות טריים של אדמת חמרה חרושה , המפיצה ריח המוכר רק לחקלאים החורשים את אדמתם לקראת הסתיו . היא תשוב לצייר את האדמה בגרפיט על נייר , ובאמצעות המחק תברא את הפלא , יש מאין . המחיקות מצטרפות אף הן לכתמים ולקווים מעגליים , המעשירים את הציור בעשרות גוני

אפור משתנים .

חרף הרומנטיקה הפסטורלית השורה על המקום , מתרחשים במרחב האינסופי דרמות ומפגשים בלתי צפויים שבבסיסם בדידות , תלישות ופחד , ולפתע השדה המוכר הופך למנוכר . בציור כלבים מתואר נוף נאיבי לכאורה של שדה חיטה על מצע נייר בפורמט אנכי . בשליש העליון של הציור נראית עננה שחורה מטילה צל בצורת קשת , ובמישור התחתון מזמנת העבודה לא

רק מפגש בין כלבים , אלא אף עימות בין שתי תרבויות : מחד גיסא , כלב מבוית ומטופח רובץ בנחת , חגורת עור לצווארו העדין , כמו הכלב הלבן בציור הפרסקו הנודע של פיירו דלה פרנצ ' סקה , המתאר את סיגיסמונדו פנדולפו מלטסטה כורע ברך מול סיגיסמונד הקדוש

) 1451 לערך (, המסמל את תרבות הרנסנס האירופית ואת עובדת היות הכלב חלק מרכוש בעליו ממש כמו המשרתים . מאידך גיסא , כלבים המשוטטים כחיות בר בשדות באוזניים זקופות , הלקוחים מזיכרון מסע של

האמנית בהודו , שם הכלבים חופשיים ודואגים לעצמם ; אינם שייכים לאיש ואינם מאיימים על איש . הסצנה מכילה את שני סוגי הכלבים , שביניהם פעורה תהום של תפישת עולם , זה לצד זה ללא ממד שיפוטי . העימות בין

המתורבת לפראי נוכח לא רק בציור , אלא גם במציאות המאה ה – 21 , שבה ניתן לראות , למשל , ממשלות " נאורות " נוקטות אלימות אכזרית כלפי מתנגדיהן בדיכוי הפגנות .

 

במקבץ נוסף של ציורים — עבודות קטנות ממדים , שייחשפו בתערוכה לראשונה כציורים ממוסגרים — מתוארים אובייקטים וטבע דומם , דוגמת מרצע , מספריים , סכין , מפתח , מסרק , נעל ואבטיח שחור ,

— המהווים חלק מסדרה גדולה יותר . כל אלה מרמזיםעל חקירה של תרבות , בבחינת ממצא ארכיאולוגי , המעיד על תקופה שחלפה , על רוח הזמן , ומספק תיעוד היסטורי של אופנה ושל הלוך רוח , שהיו ונגוזו .

תהליך העבודה על שתי סדרות הציורים זהה : צביעה , מחיקה ויצירת יש מאין . ברובד הראשון שטח הדף מכוסה כולו בגרפיט . ברובד השני נגלה הדימוי באמצעות מחיקה . במרבית העבודות מתואר הדימוי במקביל לחלקו התחתון של המצע , ומותיר את חציו העליון ) ולעתים אף את מרבית שטח הציור ( במרקם גרפיט שחור .

 


אוצרת: רחל סוקמן