פרויקט מס' 227

תערוכה זוגית

מיכל זכאי / מחובקים + אלינור וולנרמן/ חבקי אותי

אוצרת ראשית: רחל סוקמן

פתיחה יום שישי, 6 באוגוסט 2021 בשעה 11:00

סגירה יום שישי 27 באוגוסט 2021

**********************

זמנהוף 6 , תל אביב טלפון: 03-5254191, 0544527052

שעות פתיחה:

שלישי-חמישי: 10:00-17:00
שישי: 10:00-13:00
שבת: סגור


<הקודם

דף הבית

  הבא>

 
אלינור וולנרמן-חבקי אותי

ונוס, 2013
הדפסה על נייר ארכיבי
100x66.5 ס"מ

הזונות, 2016
הדפסה על נייר ארכיבי
100x70 ס"מ

   

אישה, 2013
הדפסה על נייר ארכיבי
70x100 ס"מ

קפיטליזם ונהנתנות, 2016
הדפסה על נייר ארכיבי
80x40 ס"מ

ירושלים, 2016
הדפסה על נייר ארכיבי
80x31.5 ס"מ

     
 
 
מיכל זכאי-מחובקים

חם, מתוך הסדרה 'מחובקים', 2020
טכניקה מעורבת על נייר
45x30 ס"מ

בטחון, מתוך הסדרה 'מחובקים', 2020
טכניקה מעורבת על נייר
45x30 ס"מ

סביבה רכה, מתוך הסדרה 'מחובקים', 2020
טכניקה מעורבת על נייר
45x30 ס"מ

חיבוק של אחות , מתוך הסדרה 'מחובקים', 2020
טכניקה מעורבת על נייר
68x50 ס"מ

       

סערה ואיפוק, מתוך הסדרה 'מחובקים', 2016
קולאז', טקסטיל וצבע שמן
80x100 ס"מ

זרימה, מתוך הסדרה 'מחובקים', 2020
שמן על קרטון
70x100 ס"מ

אינטימיות, מתוך הסדרה 'מחובקים', 2020
טכניקה מעורבת על נייר
90x100 ס"מ

     

חודש ראשון מתוך הסדרה התהוות, 2019
שמן על בד
30X26 ס"מ

חודש שני מתוך הסדרה התהוות, 2019
שמן על בד
30X26 ס"מ

חודש שלישי מתוך הסדרה התהוות, 2019
שמן על בד
30X26 ס"מ

     

חודש רביעי מתוך הסדרה התהוות, 2019
שמן על בד
30X26 ס"מ

חודש חמישי מתוך הסדרה התהוות, 2019
שמן על בד
30X26 ס"מ

חודש שישי מתוך הסדרה התהוות, 2019
שמן על בד
30X26 ס"מ

     

חודש שביעי מתוך הסדרה התהוות, 2019
שמן על בד
30X26 ס"מ

חודש שמיני מתוך הסדרה התהוות, 2019
שמן על בד
30X26 ס"מ

חודש תשיעי מתוך הסדרה התהוות, 2019
שמן על בד
30X26 ס"מ

     

 

 


אלינור וולנרמן: קבלי אותי


אוצרת: רחל סוקמן

בתעבודתי מושפעת רבות ממערכת היחסים הסבוכה שלי עם אִמי.
אני עוסקת בצילום מבוים ומבצעת פעולות יזומות, שבמסגרתן אני
מפעילה את המצולמים, וכך חושפת את המציאות המורכבת שבה
אני חיה ואת מחשבותיי.
לצורך עבודת הווידיאו הזונות הגעתי לבית אמי, הצבתי את
המצלמה והנחתי לה לדבר אליי ולהטיח בי, כהרגלה, את זעמה. "מכנסי
עור לובשים זונות", היא יורה לעברי. "הזונות", חלקן חברותיי, מוצבות
על רכבי הישן, בהעמדה הלקוחה מפוסטרים הזכורים לי מילדותי.
מכונית זו, סוזוקי בָּלֵנוֹ שנת 96 ', 180,000 ק"מ, שאמי מפצירה בי
בווידיאו שאמכור, הייתה ברשותי כעשר שנים. ברכב הישן ניכרים
סימני הזמן ופגעיו. אני אוחזת בידיהן של חברותיי, "נערות התצוגה",
ומסייעת להן לעלות על הרכב ולהרוס אותו סופית בגופן.
בתצלום מסחטה הוצאתי את תכולת המטבח מהארונות והותרתי
על השיש רק פריטים ספורים, המסמלים באופן מטאפורי את האופן,
שבו אמי טוחנת וסוחטת את בשרי במילותיה הקשות, את הכפייה
הדתית ואת רצונה המעוות לשלוט בחיי ולהצר את צעדיי.
התצלום ונוס עוסק בשונה, באחר, שחבריו מצביעים וצוחקים
עליו, כהזדהות עם הביקורת המופנית כלפיי כאישה רווקה.
בתצלום ירושלים חיברתי בין חבריי השונים, מירושלים ומתל
אביב, והעמדתי אותם בסצנה מבוימת על גג קמפוס הר הצופים של
האוניברסיטה העברית, כשהם לבושים בבגדים צבעוניים.
בתצלום אני שונאת אותך הגעתי לביתן של אם ובת לאחר שהאם
סיפרה לי, שבתה כתבה לה על פתק, שהיא שונאת אותה משום
שהרסה לה מבנה שבנתה מלגו.
בעבודת הווידאו ארט בין הנרות עיטרתי את רצפת סלון הבית
בנרות. נשכבתי על רצפת הסלון וביקשתי מאמי לעסות לי את הגב
בשמן חם, כפי שנהגה לעשות בילדותי, כשהייתי חולה.

 




 

מיכל זכאי: מחובקים
אוצרת: רחל סוקמן

בתערוכתה של האמנית מיכל זכאי, "מחובקים", מוצגות
שתי סדרות של ציורי שמן על בד במידות שונות. הסדרה
הראשונה, התהוות, כוללת תשעה ציורים קטנים בשמן
על בד גזור, המתעדים את תשעת חודשי ההיריון. היא
מזמינה את הצופה ללוות את התפתחות העוּבר מציור
מופשט, עבור דרך סימני דרך כתמיים, המרמזים על חלקי
גוף שונים, ועד לחודש התשיעי, המיוצג בציור מוחשי של
פנים — פני העובר.
הסדרה השנייה, מחובקים, מורכבת מכעשרה ציורים
בשמן על בד ובטכניקה מעורבת, שמתוארות בהם דמויות
מחובקות בסצנות המתייחסות לקשר הפיזי והרגשי בין
אימהות לילדיהן. קשר זה בא לביטוי חזותי באופני חיבוק
שונים, תוך דגש על ידיה המחבקות של האם, בווריאציות
שונות. הרקע בעבודות משתנה מצמחייה בצבעוניות
עשירה ותוססת דרך צורות גאומטריות ועד לצורת
מופשטות, אך בכל אחת מהן נמצא דימוי של ידיים,
המבקשות לחבק.
נקודת המוצא לתערוכה הייתה המחשבה על הריפוד
ועל החיבוק החיוניים כל כך בראשית החיים, כאשר
המגע העוטף והמחבק של ההורים מתווך בין התינוק
לבין העולם, והוא תשתיתו של המצע הרגשי, המאפשר
התפתחות וגדילה. נושא החיבוק עלה לאחרונה בהקשר
של מגפת הקורונה, שהפכה את המגע הגופני היומיומי
למקור סכנה, אך דומה, כי דווקא ההגבלות על החיבוק
בתקופה זו מזמנות חשיבה על המשמעויות הפסיכולוגיות
והתרבותיות הכרוכות במגע בין–אישי.
עם לידת נכדותיה, מספרת זכאי, נמהלה תחושת
העונג של חיבוק התינוקות בזיכרונות ינקותה בקיבוץ, שם
הופקד הטיפול בילדים בידי מטפלות, והן המגע ההורי והן
המגע עם ההורים היה מוגבל.
בעבודותיה מבקשת זכאי לשפוך אור על שאלת
איכותו או חסרונו של החיבוק הראשון, כיצד הוא מוטבע
בגוף ובנפש, וכיצד הוא מעצב את המציאות הרגשית של
הילד ובהמשך את זו של האדם הבוגר. באמצעות צבע,
צורה ותנועה מבקשות העבודות להביא לידי ביטוי את
המרקם הרגשי והתחושתי הייחודי, הנוצר באמצעות
חיבוק.
הצבעוניות העזה, המאפיינת חלק מן העבודות, קשורה
בחום המגע של החיבוק, אך גם בפצע הנובע מחסרונו.

     

עבודות נוספות בגוני שחור–לבן משרות אווירה של תוגה
ושל התכנסות.
סדרת הציורים התהוות משרטטת, כאמור, אנלוגיה
להתפתחות היריון. הציורים מבוססים על בדיקות סונאר
של עוברים, ביניהם של נכדתה, אריאל. הבדים שעליהם
צוירו נגזרו בצורת רחם, וצבעי השמן עובדו למצב נוזלי
על מנת לדמות את אופי הרקמות הביולוגיות. באמצעות
עיבוד אקספרסיוניסטי של הדימוי הביולוגי מבקשת זכאי
לבחון את הקשר הראשוני, הרב שכבתי, בין התינוק לבין
גוף האם. תהליך העבודה הציורית שילב גם חקירה של
יחסי דימוי ורקע עם מחשבות על קשר רב משמעויות בין
הרחם לעובר ובין האם לילד.
ראשית החיים מתהווה במְכל, המהווה הגנה וריפוד
מול סביבה חיה ורוחשת, וסמל מופלא לחיוניות,
להתפתחות ולהכלה. הציורים, בצבעי שמן, גואש, דיו
ומים, בנויים כקולאז' – גישה המאפשרת לאמנית לבטא
את חווית העולם כדבר רוחש, מסקרן ורב אירועים.
באמצעות ריבוי הדימויים והחיבור היצירתי בין מרכיבים
שונים היא מבקשת להכניס סדר, לארגן את שפע הגירויים
שבהם מציף אותנו העולם, אך בה בעת גם להתמסר לשפע
זה, שאותו היא רואה כסבך של דימויים ושל תחושות,
שיש למצוא בו דרך. פריצת גבולות הדימוי והרקע
מאפשרת לזכאי ליצור את הסבך, לעבור דרכו ולצאת
ממנו.
תהליך העבודה מתנהל, בדרך כלל, כמלאכת הרכבה,
כאשר תשומת הלב נעה הלוך ושוב בין ההיבט הסיפורי
והנושאי של הציור לבין התבוננות במרכיביו הבסיסים:
צורה, צבע, כתם וקו. תהליך זה מוליד אזורי ציור מופשט
לצד דימויים פיגורטיביים.
זכאי שואבת השראה מעבודותיה של האמנית קטה
קולביץ ומציורי ימי הביניים, שהם נטולי פרספקטיבה
ועשירי צבע. בה בעת, הצבעוניות, הקומפוזיציות ומשיכות
המכחול מתכתבות גם עם הסגנון האקספרסיוניסטי ועם
אמנות הפופ.
אוריאן זכאי

מיכל זכאי נולדה בקיבוץ שמיר, 1950 ;
חיה ויוצרת בתל אביב