רוסי קלדרון : אותיות צופנות סוד
רחל סוקמן
אותיות אינן אלא צורות אקראיות , לימד אותנו הבלשן השוויצרי , פרדינן דה - סוסיר , מי ששינה את עולם הבלשנות המודרנית כבר במאה ה -19, וטבע את המושגים " מסמן " ו " מסומן ". מושגים אלה נשמעים היום כה מוכרים , כאילו היו כאן מאז ומעולם . דה - סוסיר מדגיש את ההפרדה בין המישור הפיזי של הסימן , כלומר הצורה , לבין מישור המשמעות .
קלדרון מציירת את האותיות העבריות . היא רוקמת יחסים אישיים בינה לבינן , ובתוך כך יוצקת לתוכן משמעויות דתיות וחילוניות כאחת ובוראת בתוכן את עולמה הקסום . היא עושה זאת מתוך כוונה להעניק להן משמעות פרי רחשי לבה ומקווה , שהצופה יתחבר אליהן ואל משמעותן בהתאם לתפישת עולמו הרוחנית ולנטיות לבו . קלדרון מאפשרת לצופה חופש בחירה אינטואיטיבי , ובד בבד מדגישה את קִרבתה ליהדות ולסודות הקבלה בבחירתה לצייר את הרוח נושבת מהארץ כלפי מעלה , אל השמים , בהתאם לכיוון התפילה .
עבודותיה שופעות כתמי צבע עוצמתיים . היא בוחרת במספר גוונים , השולטים בכל אות , ורק לעתים נדירות ניתנת השליטה לצבע אחד בלבד . האותיות העבריות מייצגות עבורה קדוּשה , אך לא רק . האמנית מעידה על תהליך רוחני , שאותו חוותה עם כל אות בנפרד . בציור האות " דָּלֶ " ת " ראתה בעיני רוחה דלתות נישאות ברוח במעופה כלפי השמים . בציור האות " עַיִ " ן " נעזרה במדיטציה , שבעקבותיה הבליחו לתודעתה דימויים מתוך התת - מודע , ואלה עוררו בה רצון לצייר את המבנה האנטומי של העין בסגנון ריאליסטי . ציור האות " זַיִ " ן " צולל לנבכי הקבלה כיאות לעיסוק אובססיבי בתורת הנסתר ובדימוי של יסודות הקבלה .
בשפה העברית יש משמעות לכל אות ולכל צליל גם בהיבט האמוני . האות " צָדִ " י " וצלילה , למשל , מתקשרים באופן אינטואיטיבי לפסוק בספר תהילים ( צ " ב , י " ג ): " צדיק כתמר יפרח ", ועל כן העניקה לה קלדרון ציור ריאליסטי של עץ תמר . הדימוי הגרפי של האות " נוּ " ן " הוא המסמן . כמסומן בחרה האמנית לצייר נרות דולקים על מנת להאיר את דרכנו בעולם .
על ציורי האותיות עבדה קלדרון במשך חמש שנים רצופות , שבמהלכן החליטה לשלב גם תצלומים בתוך האותיות , הרוויות בצבעי אדמה , אש , שמים , רוח ומים . התצלומים מתארים בעיקר סמלים דתיים , חלקם מתייחסים ליהדות ואחרים מאזכרים אמונות מיסטיות ואמונות אחרות . בבואה להשתמש בכל התכנים והסמלים , הקושרים אותה אל האות שאותה היא יוצרת , היא חשה רצון עז להבין את משמעות האותיות . קלדרון מעידה על חוויה מיסטית , שבה החלו האותיות לרקד בראשה , כשהיא במצב של מודעות מלאה .
בהתבוננות בכל אות ואות נמצא אלמנטים של ציור מופשט , הניכר במשיחות מכחול היוצרות כתמים צבעוניים , זאת לצד דימויים פיגורטיביים מזוהים , הכוללים דמויות נשיות , עצים בשלכת , אש בוערת בלהבות , ראש אישה בפרופיל , וכן דמות גברית השרועה על האדמה , שעליה משקיפה צללית של אישה הריונית .
יצירת ציורי עשרים ושתיים אותיות האלף - בית נעשתה מתוך כוונה לחלוק ולשתף נקודות מבט אישיות עם אחרים .
רוסי קלדרון נולדה בשנת 1965 במקסיקו סיטי , שם היא חיה ויוצרת גם היום . בעלת תואר ראשון בכימיה , בפרמקולוגיה ובביולוגיה מאוניברסיטת UNAM, מקסיקו . בעקבות מפגש עם שיקוף אינסופי של יופי מופשט , שראתה מבעד למיקרוסקופ במהלך לימודיה , החליטה לעשות הסבה ופנתה ללימודי ציור וצילום .
|